Undergrupper

Juristforeningen i Bergen består av flere undergrupper som spenner seg over områdene idrett, kultur og fag.

Mer informasjon om alle undergruppene kan du finne i undermenyen til «Foreningen» -> «Undergrupper» for deretter å gå inn videre på hvilket område du vil utforske. En opplisting av alle undergruppene finner du også på bunnen av denne siden.

Har du overordnete spørsmål som angår undergruppene eller ønsker mer informasjon om hvordan man starter en undergruppe kan du kontakte de ansvarlige for undergruppene i Foreningsstyret på følgende eposter:

Idrettsundergrupper: idrett@juristforeningen.com
Fagundergrupper: fag@juristforeningen.com
Kulturundergrupper: kultur@juristforeningen.com

Disse vil også kunne gi deg kontaktinformasjon til sine undergrupper.

For kontaktinformasjon til resten av Foreningsstyret, se «Kontakt» siden.

Alle undergruppene:

KULTUR

Koret på jussen. De har øvelser hver uke og opptrer ved ulike arrangementer – både i regi av JF og utenfor.

Det ligger i ordet – revyen på jussen! Avholdes én gang i året, men undergruppen er aktiv hele året. Denne undergruppen er for alle – enten du har null erfaring med revy eller har gått på teaterskole. Revyen trenger skuespillere, regissører, band, promotører, kostymedesignere … alt mulig!

Vinterens vakreste eventyr – De juridiske vinterleker er en heidundrande skifest som avholdes én gang i året på Gol. Lekene arrangeres sammen med Oslo, og består av mye fest og moro – og litt ski for de som vil.

Nordisk Uke er undergruppen i Juristforeningen som har ansvar for samarbeidet med våre søsterforeninger i Norden. De legger til rette for at medlemmer av Juristforeningen kan reise på nordiske uker til våre naboland (hvor kult er det ikke å dra til Island?), og arrangerer hvert år nordisk uke i Bergen i forbindelse med Juristforeningsballet i januar.

Driver studentbaren vår – Straffbar. En særdeles sosial gruppe for alle som ønsker å bidra til at Straffbar blir et hyggelig sted å være.

Liker du å planlegge og arrangere? JURAK er undergruppen med hovedansvar for de fleste store sosiale arrangementene ved fakultetet. De består av et styre på syv, pluss utvalgte, faste komitémedlemmer. I tillegg er det en åpen medlemsmasse som pleier å være ganske stor. Disse inkluderes også i planleggingen og gjennomføringen av arrangementene.

Juridisk filmklubb er en nyoppstartet undergruppe på jussen!

Filmklubben er undergruppen i juristforeningen som arrangerer filmvisninger, marathon og lignende filmrelaterte arrangementer. Filmklubben viser filmer i alle sjangre og er en klubb for alle. Fokuset er å se filmer som er morsomme og som bidrar til et avbrekk fra studiene.

Force Marsjør Juzz-Band og Fotnotene er jussens tradisjonsrike og uhøytidelig studentorkester. De ønsker alle nye medlemmer hjertelig velkommen! Du må gjerne ha spilt et instrument før, det være seg blåseinstrumenter eller trommer, men du kan også bli med om du har lyst til å lære å spille for eksempel saksofon, eller danse med dansetroppen Fotnotene. Hovedfokus er ikke å vinne NM, men å ha det kjekt! FMJB har øvelse hver torsdag kl. 18.

• Pod.jur

Velkommen til Pod.Jur, Juristforeningens egne podcast! Sammen med flere eminente gjester drar vi på en reise gjennom alt fra studentlivet i Bergen til jussen i nye og spennende perspektiv! Vi arrangerer også mange sosiale arrangementer ila. året. Du finner oss på spotify, apple- og google podcasts!

• Ballkomiteen
  • Fadderkomiteen

FAG

INNORETT jobber med spennende temaer som omhandler innovasjon, teknologi og juss. Gruppen arrangerer jevnlig ulike arrangement som bidrar til å utfordre og inspirere jusstudenter til å tenke kreativt.

Arbeidslivsdagene (ALD) er det viktigste bindeleddet mellom jusstudentene og aktører fra arbeidslivet. Målet med Arbeidslivsdagene er å gi studentene et innblikk i alle de ulike mulighetene som utdannelsen gir.

Injuria er avisen/tidsskriftet ved Det juridiske fakultet. Enten du er av de som kjenner det kribler i fingrene etter å skrive noe annet enn juss, irriterer deg over medstudenters kommafeil, har en forkjærlighet for setting og design, liker å snakke med mennesker, har gode ideer, eller bare har lyst til å bidra med ditt selskap og innta vafler og øl med oss, så tar Injuria imot deg med åpne armer. Det stilles absolutt ingen krav til forkunnskaper eller forpliktelse – hos oss kan du bidra med akkurat det du kan og ønsker.

Fagstyret er en sosial og faglig relevant undergruppe, og i løpet av året har vi diverse arrangementer som er åpne for alle Juristforeningens medlemmer. Fagstyret arrangerer normalt også studieturer i både inn- og utland.

Er du interessert i aksjer og finans? Da er dette klubben for deg! Klubben er både faglig og sosial, og arrangerer aksjemøter, manuduksjoner, foredrag og gode fester.

Vi ønsker å gi jusstudenter en mulighet til å utvikle og forbedre egne evner til å løse juridiske problemstillinger i praksis. Dette vil vi gjøre ved at Jusskontakt fungere som bindeledd og tilrettelegger mellom bedrift, en student som fungerer som bedriftens juridiske kontaktperson og en mentor med juridisk kontrollfunksjon.

• Enviro
Problematikk rundt miljø og klima tar stadig mer plass i samfunnet, og jussen er ikke et unntak. I tråd med det økte fokuset, preges både arbeidslivet og privatlivet av en økende mengde reguleringer for å takle utfordringene vi står overfor. Vi i Enviro mener at dette er en spennende utvikling det er viktig å følge med på og lære mer om. Gruppa tar derfor sikte på å rette fokuset mot miljø-og klimarettsspørsmål gjennom faglig relevante foredrag og arrangementer gjennom hele studieåret.
Samtidig ønsker Enviro også å være en sosial møteplass for studenter som har lyst til å være med å utforske og lære mer om de problemstillingene miljø-og klimarett reiser.
Lurer du på noe? Sjekk oss ut på sosiale medier, eller send en Mail til enviro@juristforeningen.no!

IDRETT

Gruppene driver med den respektive idrett – i tillegg til å ha sosiale happenings.