Om foreningen

Hva er Juristforeningen?

Opprinnelsen til Juristforeningen kan spores tilbake til en tid da den formelle juridiske utdannelsen ennå ikke var etablert i Bergen. Omtrent 20 år før foreningen ble etablert samlet en gruppe studenter seg i byen og begynte å danne et miljø. På dette tidspunktet var det ikke organisert noen obligatorisk deltakelse på studiet, og det juridiske studiemiljøet i Bergen var preget av en spredt og fragmentert karakter. Det var først da det begynte å bli mer obligatoriske arbeidskrav og studentene oppholdt seg mer på Dragefjellet, at studentaktiviteten begynte å ta form og organisere seg på en mer strukturert måte, og slik dannet grunnlaget for dagens velorganiserte studentforening.

Foreningen ble stiftet 26. januar 1949, og har gjennom årene fått over 2500 medlemmer. Med et stadig voksende medlemskap fortsetter Juristforeningen å være en uunnværlig del av det juridiske studentmiljøet i Bergen, og viser studenters evne til å organisere seg og skape et fellesskap for alle på Dragefjellet.