Vennematch

Gå til spørreskjema

Vi i Juristforeningsstyret har en drøm om at ingen skal føle seg alene på fakultet.

Vi vil at alle skal ha en venn eller vennegjeng de kan gå på tur, ta en kaffe, se en film eller spise i kantina med

Koronapandemien har ført til at det er vanskeligere for både nye og gamle studenter på Dragefjellet å komme i kontakt med medstudenter.

For å jobbe mot ensomheten og tilrettelegge for nye, givende bekjentskap, har vi laget en Vennematch™ tjeneste! Her legger vi opp til at du møter medstudenter med samme interesser både én og én eller i grupper. Du svarer på noen få spørsmål og dere settes sammen.

Når dere er satt sammen blir det opp til dere hva dere vil finne på. Vi kommer til å oppgi noen av de tingene dere begge hadde interesse for. Eksempelvis at begge hadde lyst til å gå på tur

Tilbudet er for alle studenter på jussen i Bergen, og du trenger ikke være medlem i Juristforeningen for å bruke tjenesten. Vi oppfordrer studenter på alle trinn med et ønske om å stifte nye bekjentskap til å fylle ut skjemaet.

Bli med her

Alle opplysninger behandles som konfidensielle og det er taushetsplikt for alle involvert.

Generalforsamlingen våren 2021

Velkommen til generalforsamling våren 2021! Generalforsamlingen avholdes torsdag 27. Mai kl. 16:00. På grunn av restriksjonene, ser vi oss nødt til å avholde generalforsamlingen digitalt. Vi vil publisere praktisk informasjon når dagen nærmer seg.

I år har GF-utvalget jobbet for å effektivisere gjennomføringen av generalforsamlingen. Vi gleder oss til å høre utvalgets forslag og det de har jobbet med!

I mellomtiden oppfordrer vi alle til å ta vare på hverandre – vi lever i en rar situasjon og ingen skal måtte gå gjennom dette alene.❤

Link til GF-arrangementet: https://www.facebook.com/events/1568154433389486/

Viktige frister for vårens Generalforsamling:

Onsdag 5. Mai kl. 16:00 er fristen for å sende inn saker, herunder lovendring og forslag til vedtektsendringer, søknad om fullverdig undergrupper, prøvemedlemskap for nye undergrupper – og generelt andre vanlige saker som skal tas opp på GF.

Lørdag 15. Mai publiseres Blekka.

Onsdag 19. Mai kl 16:00 er fristen for motforslag til saker som er inntatt i Blekka.

Torsdag 25. Mai blir revidert Blekka publisert.

Alle sakspapirer sendes til sekreter@juristforeningen.com

Generalforsamlingen 2020

Velkommen til generalforsamling 2020!
Generalforsamlingen avholdes torsdag 19. november kl. 16:00. På grunn av de nye restriksjonene, ser vi oss nødt til å avholde generalforsamlingen elektronisk. Vi vil publisere praktisk informasjon når dagen nærmer seg.
Nominasjonslistene er også gjort digitalt, og ligger vedlagt. På docs-dokumentet er de ledige vervene markert i grønt. For å stille, klikker du deg inn på spørreskjemalinken og fyller inn navn og verv. Dersom du allerede har skrevet deg opp på den fysiske listen som hang utenfor kontoret, vil vi sørge for at du blir skrevet inn i den digitale. Det er med andre ord ikke nødvendig å skrive seg opp to ganger.
I mellomtiden oppfordrer vi alle til å ta vare på hverandre – vi lever i en rar situasjon og ingen skal måtte gå gjennom dette alene. ❤
Link til GF-eventet:

Viktige frister for høstens GF:

Onsdag 4. november kl. 16:00
Sende inn til organisasjonssekretær FS:
Alt som skal inn i blekka (altså alt som skal behandles på GF) må leveres inn, jf. § 3-3 (2). Herunder for eksempel:
– Motforslag til FS budsjettinnstillinger, jf. § 3-3 (4).
– Forslag til endringer av lov og vedtekter, jf. § 3-3 (4).
– Søknad om opptak som fullverdig undergruppe, jf. § 3-3 (4).
– Forslag om oppløsning av undergrupper, jf. § 3-3 (4).
– Søknad om ny undergruppe, jf. § 3-3 (4)

Mandag 9. november kl. 16:00:
Formell innkalling til GF, førsteutkast Blekka, med saksliste og reglene om stemmerett i kunngjørelsen.

Torsdag 12. november kl. 16:00:
Motforslag til saker som er inntatt i Blekka og kunngjort på Mitt UiB 3 dager før Generalforsamling.

Torsdag 19. november kl. 12:00:
Publiserer revidert Blekka

Torsdag 19. november kl. 16:00:

Alle sakspapirer sendes til sekreter@juristforeningen.com

***

Om du er interessert i foreningens struktur, se her: https://juristforeningen.com/om-foreningen/

Spørsmål ang. Lov om Juristforeningen? Ta kontakt med kontrollutvalget (ku@juristforeningen.com)

Oversikt over internvalg

Oktober har ankommet, og det betyr at det er tid for internvalg!

Internvalg er en utmerket mulighet for deg som student ved Det juridiske fakultet til å engasjere deg i Juristforeningen. Kort sagt går internvalg ut på at de ulike undergruppene velger en innstilling til et styre, som senere skal voteres over på Generalforsamlingen den 20. november.

Høres det litt skummelt ut? Alle JF-medlemmer kan stille til verv på internvalg. Dersom du har spørsmål til den aktuelle gruppen, er de fleste mer enn mottakelig for å svare på spørsmål – ikke vær redd for å sende en melding på Facebook eller DM på Instagram!

Hva innebærer det å ha verv?

Å ha et styreverv kan høres krevende ut, men det er først og fremst veldig gøy og lærerikt. Hvor mye arbeid som kreves er veldig varierende fra undergruppe til undergruppe, og lederverv tar naturlig nok mer tid enn de andre vervene. Det er likevel vanlig å ha både ett og flere verv ved siden av studiet, og det er ikke vanskelig å kombinere med studiehverdagen.

Det kommer med en rekke fordeler med å ha verv. I tillegg til å være sosialt og lærerikt, får du også mulighet til å være fadder ved studiestart og delta på internaften. Internaften er en helaften hvor alle vervtakere inviteres til fest, og vil forhåpentligvis kunne arrangeres når det er smittefaglig forsvarlig.

Vi oppfordrer alle som er nysgjerrige til å stille til verv! Dersom du lurer på noe, enten generelt eller spesifikt knyttet til et enkelt verv, ikke nøl med å ta kontakt med noen i Foreningsstyret (info@juristforeningen.com) eller med de respektive undergruppene.

Datoer for internvalgene:

Idrett

SB: 23. oktober.

Futsal: 28. oktober.

Styrkeklubben: 27. oktober kl. 15.

Innebandy: 28. oktober

JFC: 22. oktober

Jussdans: 30. oktober

Volleyball: 30. oktober kl. 12.

Sjakklubben: onsdag 21. oktober kl. 17.

Fallskjermklubben: 31. oktober.

Racketklubben: 28. oktober.

Lacrosse: 21. oktober.

Golfklubben: 26. oktober kl. 14.

Basketklubben (Outlaws): 27. oktober kl. 17.

Svømmeklubben: 28. oktober.

Velges på våren: Lovstafetten, Justitia Roklubb, Juridisk Håndballklubb.

JURAK: 26. oktober
Ballkomiteen: Intervjuer, send søknad til ballkomiteen@juristforeningen.com innen 20. oktober.
Juridisk filmklubb: Intervjuer, send søknad til filmklubb.juristforeningen@gmail.com innen 20. oktober.
Jusrevyen: Velges på våren
Culpa: 21. oktober
JVL: Velges på våren
Fadderkomiteen: Utgått
Club Jur: 28. oktober
Fag
Innorett: Intervjuer 26. og 27. oktober
ALD: Intervjuer 28. oktober
Fagstyret: 27. oktober
Injuria: 29. oktober

Pamfletten

Pamfletten er det ordet tilsier – en pamflett! Den deles normalt ut på lesesalene ca. én gang i måneden. På grunn av smittevern har vi ikke mulighet til å dele den ut på salene. Men fortvil ikke – du kan fortsatt lese Pamfletten på to ulike måter: Hent den i Lovboksen eller les den digitalt!

Klikk på knappen for å lese høstens første utgave av Pamfletten – i en noe utvidet versjon:

Om foreningen – foreningsstruktur

Juristforeningen i Bergen ble stiftet 26. januar 1949. Juristforeningen er den største studentorganisasjonen ved Det juridiske fakultetet i Bergen med omkring 2000 medlemmer. Foreningen organiserer de fleste sosiale og faglige arrangementer ved fakultetet. Det øverste organ i Juristforeningen i Bergen er generalforsamlingen, som avholdes i mai og november hvert år.

Mellom generalforsamlingene er foreningsstyret det øverste vedtaksorgan. Her sitter foreningens leder, nestleder, økonomiansvarlig, markedsansvarlig, informasjonsansvarlig samt sekretær, sammen med én representant fra hver av de tre gruppene idrett, fag og kultur. Kontrollutvalget har sin leder som observatør i foreningsstyret.

Nestleder, økonomiansvarlig, markedsansvarlig og infoansvarlig har dessuten 1 til 3 assistenter hver som hjelper til med den daglige driften.

Foreningsstyrkturen oppdatert 10.01.20

For å få opp Juristforeningen på MittUiB, trykk på denne linken: https://mitt.uib.no/courses/2874

Undergruppene i Juristforeningen

Juristforeningen er bygget opp av over tretti undergrupper som driver med forskjellige aktiviteter. Alle undergruppene har likevel én fellesnevner: De er supersosiale og veldig gøy å være med på!

Undergruppene er grovt sett inndelt i tre: Fag, kultur og idrett. Det finnes med andre ord en gruppe for de aller fleste aktiviteter.

Det kan være litt vanskelig å få grepet om hvordan man faktisk blir med i en undergruppe. Nå i starten vil de fleste gruppene ha informasjonsmøter eller åpne treninger/øvelser, slik at alle som vil kan få prøve seg. Noen grupper er åpne for alle JF-medlemmer hele året, mens andre grupper krever at du betaler en kontingent. Disse gruppene vil etter en stund bli lukket, og bare de som har betalt en medlemskontingent kan være med på trening o.l.

I «normalår» inviterer undergruppene til et mylder av ulike arrangementer slik at studentene på dragefjellet kan bli bedre kjent med gruppen: Kick-off-vors, hytteturer, Hansa-turer og lignende. I år setter smittesituasjonen dessverre skranker for slike arrangementer. Vi oppfordrer likevel alle som vil, både nye og gamle studenter, til å teste ut undergrupper så langt det lar seg gjøre. Kanskje du finner en ny venn, eller får en ny hobby?

Her er en oversikt over alle undergruppene:

KULTUR

Koret på jussen. De har øvelser hver uke og opptrer ved ulike arrangementer – både i regi av JF og utenfor.

Det ligger i ordet – revyen på jussen! Avholdes én gang i året, men undergruppen er aktiv hele året. Denne undergruppen er for alle – enten du har null erfaring med revy eller har gått på teaterskole. Revyen trenger skuespillere, regissører, band, promotører, kostymedesignere … alt mulig!

Vinterens vakreste eventyr – De juridiske vinterleker er en heidundrande skifest som avholdes én gang i året på Gol. Lekene arrangeres sammen med Oslo, og består av mye fest og moro – og litt ski for de som vil.

Nordisk Uke er undergruppen i Juristforeningen som har ansvar for samarbeidet med våre søsterforeninger i Norden. De legger til rette for at medlemmer av Juristforeningen kan reise på nordiske uker til våre naboland (hvor kult er det ikke å dra til Island?), og arrangerer hvert år nordisk uke i Bergen i forbindelse med Juristforeningsballet i januar.

Driver studentbaren vår – Straffbar. En særdeles sosial gruppe for alle som ønsker å bidra til at Straffbar blir et hyggelig sted å være.

Liker du å planlegge og arrangere? JURAK er undergruppen med hovedansvar for de fleste store sosiale arrangementene ved fakultetet. De består av et styre på syv, pluss utvalgte, faste komitémedlemmer. I tillegg er det en åpen medlemsmasse som pleier å være ganske stor. Disse inkluderes også i planleggingen og gjennomføringen av arrangementene.

Juridisk filmklubb er en nyoppstartet undergruppe på jussen!

Filmklubben er undergruppen i juristforeningen som arrangerer filmvisninger, marathon og lignende filmrelaterte arrangementer. Filmklubben viser filmer i alle sjangre og er en klubb for alle. Fokuset er å se filmer som er morsomme og som bidrar til et avbrekk fra studiene.

Force Marsjør Juzz-Band og Fotnotene er jussens tradisjonsrike og uhøytidelig studentorkester. De ønsker alle nye medlemmer hjertelig velkommen! Du må gjerne ha spilt et instrument før, det være seg blåseinstrumenter eller trommer, men du kan også bli med om du har lyst til å lære å spille for eksempel saksofon, eller danse med dansetroppen Fotnotene. Hovedfokus er ikke å vinne NM, men å ha det kjekt! FMJB har øvelse hver torsdag kl. 18.

FAG

INNORETT jobber med spennende temaer som omhandler innovasjon, teknologi og juss. Gruppen arrangerer jevnlig ulike arrangement som bidrar til å utfordre og inspirere jusstudenter til å tenke kreativt.

Arbeidslivsdagene (ALD) er det viktigste bindeleddet mellom jusstudentene og aktører fra arbeidslivet. Målet med Arbeidslivsdagene er å gi studentene et innblikk i alle de ulike mulighetene som utdannelsen gir.

Injuria er avisen/tidsskriftet ved Det juridiske fakultet. Enten du er av de som kjenner det kribler i fingrene etter å skrive noe annet enn juss, irriterer deg over medstudenters kommafeil, har en forkjærlighet for setting og design, liker å snakke med mennesker, har gode ideer, eller bare har lyst til å bidra med ditt selskap og innta vafler og øl med oss, så tar Injuria imot deg med åpne armer. Det stilles absolutt ingen krav til forkunnskaper eller forpliktelse – hos oss kan du bidra med akkurat det du kan og ønsker.

Fagstyret er en sosial og faglig relevant undergruppe, og i løpet av året har vi diverse arrangementer som er åpne for alle Juristforeningens medlemmer. Fagstyret arrangerer normalt også studieturer i både inn- og utland.

Er du interessert i aksjer og finans? Da er dette klubben for deg! Klubben er både faglig og sosial, og arrangerer aksjemøter, manuduksjoner, foredrag og gode fester.

Vi ønsker å gi jusstudenter en mulighet til å utvikle og forbedre egne evner til å løse juridiske problemstillinger i praksis. Dette vil vi gjøre ved at Jusskontakt fungere som bindeledd og tilrettelegger mellom bedrift, en student som fungerer som bedriftens juridiske kontaktperson og en mentor med juridisk kontrollfunksjon.

IDRETT

Gruppene driver med den respektive idrett – i tillegg til å ha sosiale happenings.

Velkommen til Dragefjellet!

Atter en gang er sommerferien forbi, og det er duket for et nytt semester på Dragefjellet. Gratulerer og velkommen til alle nye studenter – og velkommen tilbake til alle gamle!

Mange nye inntrykk og ny informasjon er i vente, og mange lurer kanskje på hva Juristforeningen egentlig er for noe. Det korte svaret er enkelt: JF er den viktigste organisasjonen du vil ha med å gjøre gjennom tiden din på Dragefjellet. BLI MEDLEM HER! Det koster 500 kr for et livstidsmedlemskap; dette tjener du inn gjennom våre fantastiske fordelsavtaler.

Juristforeningen er den største studentorganisasjonen på fakultetet. Vi er paraplyen til over tretti undergrupper som driver med ulike aktiviteter.

Undergruppene er grovt delt inn i tre: Idrett, fag og kultur. Her er det altså mulighet for å gjenoppta gamle (eller nye) fotballferdigheter på mandag, dra på foredrag på tirsdag, aksjemøte på onsdag, dansetrening på torsdag og stå i baren på Straffbar (studentbaren på Dragefjellet) på fredag.

I Fadderuken vil fadderene dine være tilknyttet ulike undergrupper. Det kan være trygt og gøy å teste ut deres undergruppe – men vi oppfordrer likevel alle til å delta på de åpne treningene og arrangementene som legges ut på høsten. Spør fadderne om hvordan JF fungerer, og gjerne snakk med faddere fra andre undergrupper. Alle som har på den vinrøde fadderuke-t-skjorten er der for å hjelpe dere!

Det kan være vanskelig å få med seg hva som skjer i mylderet av Facebook-invitasjoner, meldinger fra gruppechatter og varsler om semesterregistrering. Vi har derfor laget en liten liste med tips&triks for å få en så behagelig studiestart som mulig:

1. For informasjon om fadderuken, se juridiskfadderuke.com.
  2. Legg til arrangementer du synes virker interessant i kalenderen på telefonen din. Dette gjør du enkelt ved å trykke på de tre prikkene i arrangementet på Facebook, og deretter «Legg til i kalender».
  3. Følg undergruppene du liker på sosiale medier. De fleste har både Facebook og Instagram, og bruker disse kanalene jevnlig for å publisere informasjon om arrangementer og hva som rører seg i gruppen. Ikke minst følg @juristforeningenibergen!
  4. Aldri vær redd for å dra alene på et kickoff-vors eller en åpen trening! Det er mange som er i samme situasjon, og undergruppene står med åpne armer for alle som ønsker å sjekke ut gruppen deres. Enda bedre er å invitere noen du ikke kjenner så godt – i verste fall får du et nytt bekjentskap.
  5. Hvis du har spørsmål om en undergruppe, er alle gruppene glade for å svare på dem! Du finner kontaktinformasjon til de ulike gruppene under menyen «Foreningen», men det enkleste er ofte å kontakte Facebook-siden til den aktuelle undergruppen. Du kan også ende en mail til info@juristforeningen.com eller melding til Juristforeningen i Bergen på Facebook.
  6. Delta på JF-dagen når den tid kommer.
  7. Ha det gøy i Juristforeningen – og inviter én ekstra! <3

Lykke til med studiestart!

Juristforeningen i Bergens Generalforsamling – Vår 2020

På bakgrunn av situasjonen rundt Covid-19, og restriksjonene vi har blitt pålagt, har vi dessverre ikke anledning til å avholde vårens generalforsamling som vanlig i år. Vi vil likevel behandle de sakene som det er anledning til å behandle utenfor generalforsamling.
Da det ikke har kommet inn noen saker som det er nødvendig at behandles av stor-FS, vil generalforsamlingen avholdes som et vanlig foreningsstyremøte. Dette medfører at det kun er Foreningsstyret som har stemmerett. Møtet vil holdes i tråd med reglene for Foreningsstyremøte jf. Lov om Juristforeningen Kapittel 8.
Gjennomføringen vil likevel bli noe annerledes enn de vanlige styremøtene, da det ofte er stor interesse i sakene som behandles på Generalforsamlingen. Derfor vil vi åpne for at andre medlemmer av Juristforeningen kan være med på møtet, og gis anledning til å stille spørsmål. Medlemmer vil riktignok ikke ha stemmerett, da vi ikke har kapasitet til å kontrollere medlemskap over nett. Andre regler for deltakelse vil publiseres før møtet avholdes.
Da det ikke er en tradisjonell Generalforsamling vil heller ikke blekka være som vanlig, men denne vil være tilnærmet lik en vanlig saksliste for Foreningsstyret. Denne publiseres på MittUiB, og her på facebook. Det medfører at alle har anledning til å se hva som behandles på møtet, og har anledning til å bli med over Zoom dersom de har spørsmål til sakene som behandles.
Innsettelse av verv vil også bli gjort på dette møtet, da Foreningsstyret har myndighet til å innsette nye vervtakere, jf. Lov om Juristforeningen § 12-1, (2).
Vi legger ved TO linker. Den ene er en nominasjonsliste. Hvor det ikke står noen navn med et verv, betyr det at ingen er innstilt til vervet, og vervet er følgelig ledig. Dersom det står et navn ved et verv er noen innstilt til vervet, men det er likevel mulig å benke (stille imot).
På den andre linken er det et Google spørreskjema hvor dere kan stille til verv.
Fristen for å skrive seg opp på listen er 18. mai.
Møtet vil avholdes på Zoom torsdag 21. mai kl. 16.15.
Link til møtet vil publiseres på vår Facebook-side.