Undergruppene i Juristforeningen

Juristforeningen er bygget opp av over tretti undergrupper som driver med forskjellige aktiviteter. Alle undergruppene har likevel én fellesnevner: De er supersosiale og veldig gøy å være med på!

Undergruppene er grovt sett inndelt i tre: Fag, kultur og idrett. Det finnes med andre ord en gruppe for de aller fleste aktiviteter.

Det kan være litt vanskelig å få grepet om hvordan man faktisk blir med i en undergruppe. Nå i starten vil de fleste gruppene ha informasjonsmøter eller åpne treninger/øvelser, slik at alle som vil kan få prøve seg. Noen grupper er åpne for alle JF-medlemmer hele året, mens andre grupper krever at du betaler en kontingent. Disse gruppene vil etter en stund bli lukket, og bare de som har betalt en medlemskontingent kan være med på trening o.l.

I “normalår” inviterer undergruppene til et mylder av ulike arrangementer slik at studentene på dragefjellet kan bli bedre kjent med gruppen: Kick-off-vors, hytteturer, Hansa-turer og lignende. I år setter smittesituasjonen dessverre skranker for slike arrangementer. Vi oppfordrer likevel alle som vil, både nye og gamle studenter, til å teste ut undergrupper så langt det lar seg gjøre. Kanskje du finner en ny venn, eller får en ny hobby?

Her er en oversikt over alle undergruppene:

KULTUR

Koret på jussen. De har øvelser hver uke og opptrer ved ulike arrangementer – både i regi av JF og utenfor.

Det ligger i ordet – revyen på jussen! Avholdes én gang i året, men undergruppen er aktiv hele året. Denne undergruppen er for alle – enten du har null erfaring med revy eller har gått på teaterskole. Revyen trenger skuespillere, regissører, band, promotører, kostymedesignere … alt mulig!

Vinterens vakreste eventyr – De juridiske vinterleker er en heidundrande skifest som avholdes én gang i året på Gol. Lekene arrangeres sammen med Oslo, og består av mye fest og moro – og litt ski for de som vil.

Nordisk Uke er undergruppen i Juristforeningen som har ansvar for samarbeidet med våre søsterforeninger i Norden. De legger til rette for at medlemmer av Juristforeningen kan reise på nordiske uker til våre naboland (hvor kult er det ikke å dra til Island?), og arrangerer hvert år nordisk uke i Bergen i forbindelse med Juristforeningsballet i januar.

Driver studentbaren vår – Straffbar. En særdeles sosial gruppe for alle som ønsker å bidra til at Straffbar blir et hyggelig sted å være.

Liker du å planlegge og arrangere? JURAK er undergruppen med hovedansvar for de fleste store sosiale arrangementene ved fakultetet. De består av et styre på syv, pluss utvalgte, faste komitémedlemmer. I tillegg er det en åpen medlemsmasse som pleier å være ganske stor. Disse inkluderes også i planleggingen og gjennomføringen av arrangementene.

Juridisk filmklubb er en nyoppstartet undergruppe på jussen!

Filmklubben er undergruppen i juristforeningen som arrangerer filmvisninger, marathon og lignende filmrelaterte arrangementer. Filmklubben viser filmer i alle sjangre og er en klubb for alle. Fokuset er å se filmer som er morsomme og som bidrar til et avbrekk fra studiene.

Force Marsjør Juzz-Band og Fotnotene er jussens tradisjonsrike og uhøytidelig studentorkester. De ønsker alle nye medlemmer hjertelig velkommen! Du må gjerne ha spilt et instrument før, det være seg blåseinstrumenter eller trommer, men du kan også bli med om du har lyst til å lære å spille for eksempel saksofon, eller danse med dansetroppen Fotnotene. Hovedfokus er ikke å vinne NM, men å ha det kjekt! FMJB har øvelse hver torsdag kl. 18.

FAG

INNORETT jobber med spennende temaer som omhandler innovasjon, teknologi og juss. Gruppen arrangerer jevnlig ulike arrangement som bidrar til å utfordre og inspirere jusstudenter til å tenke kreativt.

Arbeidslivsdagene (ALD) er det viktigste bindeleddet mellom jusstudentene og aktører fra arbeidslivet. Målet med Arbeidslivsdagene er å gi studentene et innblikk i alle de ulike mulighetene som utdannelsen gir.

Injuria er avisen/tidsskriftet ved Det juridiske fakultet. Enten du er av de som kjenner det kribler i fingrene etter å skrive noe annet enn juss, irriterer deg over medstudenters kommafeil, har en forkjærlighet for setting og design, liker å snakke med mennesker, har gode ideer, eller bare har lyst til å bidra med ditt selskap og innta vafler og øl med oss, så tar Injuria imot deg med åpne armer. Det stilles absolutt ingen krav til forkunnskaper eller forpliktelse – hos oss kan du bidra med akkurat det du kan og ønsker.

Fagstyret er en sosial og faglig relevant undergruppe, og i løpet av året har vi diverse arrangementer som er åpne for alle Juristforeningens medlemmer. Fagstyret arrangerer normalt også studieturer i både inn- og utland.

Er du interessert i aksjer og finans? Da er dette klubben for deg! Klubben er både faglig og sosial, og arrangerer aksjemøter, manuduksjoner, foredrag og gode fester.

Vi ønsker å gi jusstudenter en mulighet til å utvikle og forbedre egne evner til å løse juridiske problemstillinger i praksis. Dette vil vi gjøre ved at Jusskontakt fungere som bindeledd og tilrettelegger mellom bedrift, en student som fungerer som bedriftens juridiske kontaktperson og en mentor med juridisk kontrollfunksjon.

IDRETT

Gruppene driver med den respektive idrett – i tillegg til å ha sosiale happenings.